Plaatje bij het artikel van OBS De Haarschool

Plusgroepen

Laatste nieuws wat betreft de Plusgroepen

Wij zijn weer begonnen. De mappen zijn gevuld met verrijkingsstof en op de voorkant staat een kunstwerk. Iedere groep heeft een ander kunstwerk van 1 kunstenaar. Dat was wel even zoeken op internet vragen aan volwassenen en alle kunstwerken bij elkaar leggen om te kijken of het inderdaad de juiste naam is. Bijna alle groepen (op één groep na) zijn achter de naam van hun kunstenaar gekomen. Later gaan we hier verder mee werken.

Ook zijn de projecten weer gestart en wat erg fijn is, is dat we dit jaar 1 heel lesuur per groep hebben…….dus meer projecttijd.

Groep 8 werkt aan een extra vak, namelijk Duits. We weten de verschillen in uitspraak van de letters en we kunnen ons voorstellen en elkaar begroeten. Ook hebben we geleerd dat je de zelfstandige naamwoorden in het Duits met een hoofdletter moet schrijven. Nu zijn we bezig met de vervoegingen van de zwakke werkwoorden. Al met al een leuk uitdaging.

Groep 7 is bezig met Mindset. Gebaseerd op het principe van Carol Dweck. Zij zegt dat er 2 soorten mindset zijn, namelijk de ‘vaste’ en de ‘groeiende’. Deze worden voorgesteld als twee robotjes: Fixie en Growie. We hebben een quiz gedaan waaruit blijkt welke mindset bij jou het meeste voorkomt. Nu zijn we bezig met de vaste mindset. Op dit moment leven we in ‘makkie land’ waar we alles al weten en het vanzelf gaat , maar wij willen natuurlijk wel kunnen genieten…….daarom maken we nu een lekkere luie luxe stoel.

Groep 6 heeft een opdracht gekozen uit het ‘grote vooruitwerklabboek’. Zij hebben een ontwerp gemaakt om vervolgens hun langzame knikkerbaan, zachte ‘ei’lander te kunnen bouwen. Ook werden er verschillende papieren vliegtuigjes gevouwen en een storingsformulier ingevuld. Binnenkort zullen we bezig gaan met de aanpassingen om nog beter aan de opdracht te voldoen. Deze aanpassingen gaan we proberen te vinden op internet of door het uit te proberen.

Groep 5 leert op dit moment schaken. We zijn begonnen met het spelletje Paardenrace om te oefenen met het zetten van de pionnen en de paarden. Nu hebben we ook geleerd hoe de andere stukken zich mogen verplaatsen over het schaakbord. Dus het spel kan beginnen. De tactiek en het stukje inzicht komen dan vanzelf naar voren.

Groep 4 is bezig met ’7 eigenschappen voor happy kids’. In het plaatsje ‘Zeveneik’ wonen allerlei personages (verlegen, heel druk, studiebol enz.) en ze beleven avonturen. We hebben het nu gehad over gewoonte 1; PRO-ACTIEF. Jij kunt je eigen leven leuk maken, dat hoeft een ander niet te doen. We hebben hier over gepraat en voorbeelden met elkaar gedeeld en toneelstukjes gespeeld. Nu gaan we bezig met gewoonte 2; BEGIN MET HET EINDDOEL VOOR OGEN (maak een plan).

Groep 3 is verder gegaan met het plusmomentje vanuit groep 2. Met de taal leerlingen werken we nog uit ‘Piep’. Hiervoor hebben we zelf een constructie voor een indianentent moeten bedenken die we hebben bedekt met kranten. Probleem is: hoe blijft zo’n contructie staan met alleen maar satéprikkers, rietjes, kranten, plakband en lijm? De rekenleerlingen zijn verder gegaan met plustaak rekenen. Zij proberen nu een bouwwerk te maken a.h.v. een bouwtekening en dat valt nog niet mee. 

Deel deze pagina: